บทเรียน PISA กับการนำไปใช้ประโยชน์ในกระบวนการเรียนรู้คณิตศาสตร์ระดับประถมศึกษา Benefits of PISA Lessons towards Mathematics Learning Process at Elementary Level

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Wichai Panichsuay Sumon Waiboonya Pacharaporn Suphkit Ratanaporn Loungkeaw

Abstract

     ความสามารถทางการเรียนคณิตศาสตร์ของเด็กไทยในทุกระดับชั้นมีผลการประเมินอยู่ในกลุ่มต่ำสุดเมื่อเทียบกับวิชาอื่นๆ โดยเฉพาะในส่วนที่ประเมินการคิดและแก้ปัญหา ครูผู้สอนคณิตศาสตร์ระดับประถมศึกษาส่วนใหญ่ยังขาดความเชื่อมั่น และความสามารถเพียงพอที่จะนำทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ ซึ่งเป็นหัวใจของการสอนคณิตศาสตร์เข้าไปสอดแทรกในการสอนเนื้อหาคณิตศาสตร์ทั้ง 3 สาระที่หลักสูตรการศึกษาของชาติกำหนดไว้ได้ และจากการประเมินผลนักเรียนนานาชาติ หรือ PISA ได้ทำการประเมินความสามารถของกลุ่มตัวอย่างนักเรียนไทย อายุ 15 ปี ทางด้านคณิตศาสตร์ปี 2015 นักเรียนไทยได้คะแนนเฉลี่ยเพียง 415 ต่ำกว่าคะแนนเฉลี่ยของ OECD คือ 490 คะแนน เป็นสิ่งบ่งชี้ได้ว่าคุณภาพการศึกษาของไทยยังต่ำกว่ามาตรฐานค่อนข้างมาก แนวทางหนึ่งที่จะช่วยยกระดับความสามารถด้านคณิตศาสตร์ของนักเรียนไทย คือ การนำบทเรียน PISA เข้าไปใช้ในกระบวนการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ตั้งแต่ระดับประถมศึกษา บทเรียน PISA เป็นแบบฝึกทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ ที่สร้างให้สอดรับกับแนวข้อสอบของ PISA โดยไม่เน้นการประเมินด้านเนื้อหา (Content) เพียงด้านเดียว แต่ให้ความสำคัญกับด้านกระบวนการทางคณิตศาสตร์ (Process) และด้านสถานการณ์หรือบริบท (Contexts) ควบคู่กันไป หลังจากนำบทเรียน PISA ไปใช้กับกลุ่มตัวอย่างนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 850 คน พบว่า กลุ่มตัวอย่างมีคะแนนความสามารถด้านทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์สูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05


คำสำคัญ: บทเรียน PISA  ทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์  กระบวนการเรียนรู้คณิตศาสตร์


     Thai students’ mathematical abilities in every level of education have been found the lowest comparing with other subjects, especially thinking and problem solving skill. Mathematics teachers still lack confidence and adequate ability to adapt mathematical process skills, which are the heart of teaching mathematics, into teaching three contents of mathematics as defined by The National Education Curriculum. According to the Programme for International Student Assessment (PISA), the result from the sample group of 15-year old Thai students was found that their mathematical literacy average score in 2015 was only 415, which is lower than the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) average score that is 490. This result indicates that Thailand’s education quality is significantly lower than the standard. One of the methods to improve Thai students’ mathematical abilities is to apply PISA Lesson into mathematics learning process since elementary level. The PISA lesson is the mathematical process skills practice which is designed to respond the PISA test. This lesson does not focus only on content, but also on the process and contexts. After the PISA Lesson had instructed, the ability of mathematical process skills of 850 Grade-4 students was significantly higher than of those before they were instructed at the 0.05 significant level.


Keywords: PISA Lesson, Mathematical Process Skill, Mathematics Learning Process

References

Bartlett, J. (2013). Becoming an Outstanding Mathematics Teacher. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203797372

Chunharas, S. (2014). Routine to Research (R2R): Dream Come True? Retrieved from http://r2rthailand.org/download/25Jul2014%20Grand%20ปาฐกถาพิเศษ%20เรื่อง%20R2R%20ในฝันที่อยากเห็น.pdf

Klainin, S. (2015). Mathematics Education of Thai School: Development–Effect–Present Recession. Bangkok: The Institute for the Promotion of Teaching and Technology (IPST). Retrieved from https://pisathailand.ipst.ac.th/ipst-958/

Molina, C. (2012). The Problem with Math is English. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

National Institute of Educational Testing Service. (2018). Annual Report 2017. Bangkok: National Institute of Educational Testing Service.

National Institute of Educational Testing Service. (2019). Annual Report 2018. Bangkok: National Institute of Educational Testing Service.

OECD. (2016). Ten Questions for Mathematics Teacher... and How PISA can Help Answer Them. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264265387-en

OECD. (2018). PISA 2015 Results in Focus. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf

Panichsuay, W. (2012). How to Teach the Child to be Good at Problem Solving (2nd ed.). Bangkok: Institute of Academic Development.

Panichsuay, W., Waiboonya, S., Suphkit, P., Loungkeaw, R., Choondee, A., Chanapai, K., & Noimai, C. (2016). PISA Lesson for Elementary Level. Bangkok: Graphic Site, Suandusit University.

Panichsuay, W., Waiboonya, S., Suphkit, P., Loungkeaw, R., Choondee, A., Chanapai, K., & Noimai, C. (2017). The Effects of Using PISA Lesson Instruction on the Ability of Mathematical Process Skills of Elementary Students (Phase 1) (Research report). Bangkok: Graphic Site, Suandusit University.

PISA THAILAND. (2014). Examples of Mathematics Test PISA 2012. Bangkok: V. J. Printing. Retrieved from https://pisathailand.ipst.ac.th/isbn-9786163620248/

The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST), Ministry of Education. (2018). Curriculum Handbook Group of Mathematics (Revised edition 2017) Elementary Mathematics. Retrieved from http://www.scimath.org/e-books/8378/8378.pdf

Tucker, T. K. (2014). Mathematics through Play in the Early Years (3rd ed.). New Delhi, India: Sage Publications.

Van de Walle, J. A., Karp, K. S., Lovin, L. H., & Bay-Williams, J. M. (2014). Teaching Student–Centered Mathematics: Developmentally Appropriate Instruction for Grade 3–5 (Volume II) (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education.

Zuber-Skerritt, O. (2001). Action Learning and Action Research: Paradigm, Praxis and Programs. In S. Sankara, B. Dick, & R. Passfield (Eds.), Effective Change Management through Action Research and Action Learning: Concepts, Perspectives, Processes and Applications (pp. 1-20). Lismore, Australia: Southern Cross University Press. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.464.5871&rep=rep1&type=pdf

Section
Review Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
PANICHSUAY, Wichai et al. บทเรียน PISA กับการนำไปใช้ประโยชน์ในกระบวนการเรียนรู้คณิตศาสตร์ระดับประถมศึกษา. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 13, n. 2, p. 135-161, apr. 2020. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-13-No-2-2020-135-161>. Date accessed: 26 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2020.20.