บทเรียน PISA: กระบวนการเรียนรู้แนวใหม่ที่ส่งเสริมสมรรถนะผู้เรียนระดับประถมศึกษา PISA Lessons: The New Approach of Learning Process for the Elementary Students’ Competencies

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Wichai Panichsuay Sumon Waiboonya Pacharaporn Suphkit Ratanaporn Loungkeaw

Abstract

     โลกปัจจุบันเป็นโลกของข้อมูลและข่าวสาร ผู้เรียนสามารถเข้าถึงเนื้อหาและข้อมูลข่าวสารได้ง่ายและรวดเร็วผ่านสื่อประเภทต่างๆ มากมาย แต่ยังขาดทักษะและคุณลักษณะที่จำเป็นในการจัดการกับความรู้ให้สามารถนำไปใช้ประโยชน์ได้ เหตุปัจจัยที่ทำให้ผู้เรียนมีคุณภาพไม่เป็นที่น่าพอใจมีหลายประการ อาทิ ครูยังเป็นศูนย์กลางของการจัดการเรียนรู้ ยังเน้นสอนเนื้อหาที่มีครูเป็นผู้ป้อนความรู้ให้ ผู้เรียนยังขาดทักษะการคิดอย่างเป็นกระบวนการและขาดโอกาสในการลงมือปฏิบัติ หรืออาจกล่าวได้ว่าขาดกระบวนการเรียนรู้ที่ส่งเสริมให้ผู้เรียนเกิดสมรรถนะที่สำคัญ แนวคิดที่สนับสนุนความสำคัญของสมรรถนะ คือ ความฉลาดทางปัญญา (IQ) ไม่ใช่ตัวชี้วัดที่ดีของผลงานและความสำเร็จโดยรวม แต่สมรรถนะกลับเป็นสิ่งที่สามารถคาดหมายความสำเร็จในงานได้ดีกว่า ทั้งนี้เพราะผู้ประสบความสำเร็จในหน้าที่การงานสามารถประยุกต์ใช้หลักการหรือความรู้ที่ตนมีอยู่ก่อให้เกิดประโยชน์ในงานที่ตนทำ ดังนั้น แนวทางแก้ปัญหาการจัดการศึกษาจึงต้องปรับเปลี่ยนจุดเน้นกระบวนการเรียนรู้จากฐานเนื้อหา (Content-Based) ไปเป็นฐานสมรรถนะ (Competency-Based) ครูในฐานะผู้ปฏิบัติมีบทบาทโดยตรงต่อการนำการเปลี่ยนแปลงครั้งสำคัญนี้สู่ชั้นเรียน บทเรียน PISA เป็นแบบฝึกทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ ที่สร้างให้สอดรับกับแนวข้อสอบของ PISA โดยไม่เน้นการประเมินด้านเนื้อหา (Content) เพียงด้านเดียว แต่ให้ความสำคัญกับด้านกระบวนการทางคณิตศาสตร์ (Process) และด้านสถานการณ์หรือบริบท (Contexts) ควบคู่กันไป หลังจากนำบทเรียน PISA ไปใช้กับกลุ่มตัวอย่างนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 850 คน พบว่า กลุ่มตัวอย่างมีคะแนนความสามารถด้านทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ซึ่งเป็นสมรรถนะหลักสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ดังนั้น บทเรียน PISA จึงเป็นกระบวนการเรียนรู้แนวใหม่ที่จะช่วยครูใช้เป็นเครื่องมือสร้างเสริมสมรรถนะให้เกิดกับผู้เรียน


คำสำคัญ: บทเรียน PISA  กระบวนการเรียนรู้  สมรรถนะ


     The current world situation is the world of data information in which learners can access contents and data information easily; however, they still have insufficient skills and necessary property to utilize such knowledge. There is a number of factors that cause learners’ quality is not satisfiable, e.g., teachers are still the center of the education as well as teaching by giving knowledge so that the learners are insufficient of systematic thinking and opportunity to practice. It can it considered that the learners lack of the learning process that encourages them to have the key competency. The concept that supports the key competency is Intelligence Quotient (IQ), which is not a good performance indicator for the works and overall success, whereas the competency is the expected performance indicator. This is because those who are successful in their works can apply their knowledge into their jobs. Therefore, the resolution for educational problems is to change the focus from content-based into competency-based education. Teachers, the direct persons who are responsible for the change of education system into classes. PISA is the lesson of mathematic skill practices which has been designed to be in accordance with PISA test. The lesson does not only focus on contents, but also the mathematical process and contexts at the same time. After applying PISA lesson with the 850-Grade-4 students, the result reveals that the sample group significantly archives the ability of mathematical process skills scores at 0.05. As a result, PISA lesson is the new learning process that can be the tool to support teachers for encouraging the learner’s competency.


Keywords: PISA Lesson, Learning Process, Competency

References

Khammani, T. (2019). Competency-Based-Curriculum and the Role of New Genre Supervisor. Retrieved from https://watponcmpeo.files.wordpress.com/2019/08/e0b8abe0b8a5e0b8b1e0b881e0b8aae0b8b9e0b895e0b8a3e0b890e0b8b2e0b899e0b8aae0b8a1e0b8a3e0b8a3e0b896e0b899e0b8b0-e0b8a3e0b8ade0b887e0b8a8e0b8b2e0b8aae0b895e0b8a3e0b8b2e0b888e0b8b2e0b8a3e0b8a.pdf

Klainil, S. (2015). Mathematics Education of Thai School: Development–Effect–Present Recession. Bangkok: The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST). Retrieved from https://pisathailand.ipst.ac.th/ipst-958/

McClelland, D. C. (1973). Testing for Competence Rather Than for “Intelligence”. Retrieved from https://www.therapiebreve.be/documents/mcclelland-1973.pdf

McNeill, J. (2019). Skills vs. Competencies – What’s the Difference, and Why should You Care? Retrieved from https://social.hays.com/2019/10/04/skills-competencies-whats-the-difference/

MGR Online. (2020, January 16). 4 Skills of “New Genre Teacher”. Retrieved from https://mgronline.com/qol/detail/9630000004930

OECD. (2016). Ten Questions for Mathematics Teachers… and How PISA Can Help Answer Them. Paris: OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd.org/publications/ten-questions-for-mathematics-teachers-and-how-pisa-can-help-answer-them-9789264265387-en.htm

Office of the Civil Service Commission. (n.d.). How good do you know “Competency”? Retrieved from http://www.ocsb.go.th/upload/contents/20/attachfiles/F6523_250708.pdf

Office of the Civil Service Commission. (2010). Handbook of Setting Competency for Civil Servant: Handbook of Core Competencies. Bangkok: Prachumchang. Retrieved from https://www.ocsc.go.th/download/2553/คู่มือการกำหนดสมรรถนะในราชการพลเรือน-คู่มือสมรรถนะหลัก-เผยแพร่-2553

Office of the Education Council, Ministry of Education. (2019). Understanding Easily Competency for Citizen issue and Understanding Easily Competency-Based-Curriculum for Teacher Issue, Executive Issue and Educational Personnel Issue. Nonthaburi: 21 Century. Retrieved from https://www.kruachieve.com/ดาวน์โหลด/ดาวน์โหลด-เอกสาร-เข้าใจส/

Panichsuay, W. (2012). How to Teach the Child to be Good at Problem Solving (2nd ed.). Bangkok: Institute of Academic Development (IAD).

Panichsuay, W., Choondee, A., Chanapai, K., Waiboonya, S., Loungkeaw, R., Suphkit, P., & Noimai, C. (2018). The Ability of Mathematical Process Skills of Elementary Students. Stou Education Journal, 11(1), 18-31. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/edjour_stou/article/view/131184

Panichsuay, W., Choondee, A., Waiboonya, S., Loungkeaw, R., Suphkit, P., Chanapai, K., & Noimai, C. (2016). PISA Lesson for Elementary Level. Bangkok: Graphic Site, Suan Dusit University.

Panichsuay, W., Waiboonya, S., Suphkit, P., & Loungkeaw, R. (2019). The Effects of Applying Pisa Lesson on Mathematical Process Skills of Elementary Students. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), 12(3), 133-160. https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2019.30

PISA THAILAND. (2019). PISA: Assessment Report 2018: Executive Summary. Retrieved from https://pisathailand.ipst.ac.th/pisa2018-summary-result/

Quality Learning Foundation. (2015). Letter to Memberships No.195: 10 Global Education Goals in 2030. Retrieved from http://apps.qlf.or.th/member/news/detail.aspx?id=325

The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST), Ministry of Education. (2018). Curriculum Handbook Group of Mathematics (Revised Edition 2017). Retrieved from https://www.scimath.org/ebook-mathematics/item/8378-2560-2551

Section
Review Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
PANICHSUAY, Wichai et al. บทเรียน PISA: กระบวนการเรียนรู้แนวใหม่ที่ส่งเสริมสมรรถนะผู้เรียนระดับประถมศึกษา. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 14, n. 4, p. 157-177, oct. 2021. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-14-No-4-2021-157-177>. Date accessed: 30 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2021.40.