การศึกษาและเสริมสร้างศักยภาพกลุ่มวิสาหกิจชุมชนผ้าเขียนเทียนม้ง บ้านขุนห้วยแม่เปา ตำบลแม่เปา อำเภอพญาเม็งราย จังหวัดเชียงราย Studying and Strengthening the Potential of Hmong Batik Community Enterprise Group at Ban Khun Huay Mae Pao Village, Mae Pao Sub-district, Payamengrai District, Chiang Rai Province

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Pimsub Pimpisut

Abstract

          งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาศักยภาพด้านการบริหารจัดการของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนผ้าเขียนเทียนม้งฯ บ้านขุนห้วยแม่เปา ตำบลแม่เปา อำเภอพญาเม็งราย จังหวัดเชียงราย 2) เพื่อส่งเสริมศักยภาพกลุ่ม โดยมีวิธีการดำเนินการ คือ การสัมภาษณ์ การมีส่วนร่วม การประชุมกลุ่มย่อย เพื่อการวิเคราะห์ศักยภาพ และนำมาซึ่งการเสริมสร้างทักษะด้านเทคโนโลยีดิจิทัลในการสร้างช่องทางการจำหน่ายสินค้า ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มวิสาหกิจชุมชนมีความสามารถด้านการตัดเย็บ ผลิตภัณฑ์มีคุณภาพอยู่ในระดับ OTOP 4 ดาว ได้รับการสนับสนุนจากหน่วยงานทั้งภาครัฐและเอกชน ข้อด้อย ด้านการผลิตสินค้าไม่แน่นอนเนื่องจากเป็นไปตามความต้องการของลูกค้า ด้านการประชาสัมพันธ์ยังมีน้อย การนำเสนอขายสินค้าไม่ต่อเนื่อง มีการใช้ Facebook ส่วนบุคคล ส่งผลต่อความน่าเชื่อถือของผู้ขายสินค้า การเสริมสร้างทักษะช่องทางจัดจำหน่ายผลิตภัณฑ์ด้วยระบบเทคโนโลยีดิจิทัล แบ่งเป็น 2 ส่วน ได้แก่ การเสริมสร้างทักษะด้านการถ่ายภาพและนำเสนอสินค้า และการเสริมสร้างทักษะด้านการใช้เทคโนโลยีในการสร้างช่องทางทางการตลาด


          ผลการประเมิน พบว่า ผู้เข้าร่วมอบรมได้รับประโยชน์และความรู้ ตามความต้องการในระดับดีมาก ร้อยละ 50 และในระดับดี ร้อยละ 50 และความพึงพอใจในภาพรวมของผู้เข้าร่วมอบรม อยู่ระดับดี ร้อยละ 60 และระดับดีมาก ร้อยละ 40 ตามลำดับ กลุ่มวิสาหกิจฯ ได้ใช้เพจ Facebook “ผลิตภัณฑ์ผ้าปักชาวเขาและผ้าเขียนเทียน” การสั่งซื้อสินค้าเป็นลักษณะการสอบถามข้อมูลสินค้า และซื้อสินค้าในลักษณะพ่อค้าคนกลาง ข้อเสนองานวิจัยสำหรับกลุ่มวิสาหกิจชุมชน คือ การสร้างกิจกรรมให้เพจมีความเคลื่อนไหว ประชาสัมพันธ์อย่างสม่ำเสมอ และควรส่งเสริมให้พัฒนาเว็บไซต์เชิงธุรกิจ เพื่อยกระดับในด้านการตลาดและการประชาสัมพันธ์


คำสำคัญ: ผ้าเขียนเทียนม้ง  ตลาดออนไลน์  วิสาหกิจชุมชน  ม้ง  เทคโนโลยีดิจิทัล  บ้านขุนห้วยแม่เปา  สินค้าชาวเขา


          This study aims to 1) examine the administrative potential of Hmong Batik Community Enterprise Group at Ban Khun Huay Mae Pao Village, Mae Pao Sub-district, Payamengrai District, Chiang Rai Province, and 2) strengthen the group’s potential. The research methodology includes interview, participation, and small-group meeting in order to analyze the potential and to encourage the digital technology potential to create product-selling channel. The results of the study reveal that the community enterprise’s potential is dressmaking; the quality of the product is ranked 4-star OTOP level; the enterprise is supported by both government and private sections. However, the disadvantages of the group include the inconstant production because of the customers’ demands, less public relations, and discontinuous product presentation. Personnel Facebook accounts are used to sell products which results in product reliability. The product-selling skills through digital technology encouragement are classified into 2 parts: photoshooting and product presentation skills, and technology application to produce marketing channels. 


          The results of the evaluation show that the participants of the training gain benefit and knowledge based on their demand in the ‘very good’ level, for 50 percentage and ‘good’ level, for 50 percentage. The overall satisfaction on the training in the ‘good’ level is 60 percent, while ‘very good’ level is 40 percent. The Group creates Facebook Fan Page name in Thai “ผลิตภัณฑ์ผ้าปักเขาและผ้าเทียน” or embroidered fabric and batik in English. The buying processes are to ask and answer about the product, and buy through the middlemen. The research proposal for the community enterprise group is to create activities so that the Page has movements, to have continuous public relations, and to encourage the development of an economic website, in order to improve the marketing and public relations.


Keywords:  Hmong Batik, Online Market, Community Enterprise Group, Hmong, Digital Technology, Ban Khun Huay Mae Pao, Hill Tribe Products

References

Chamnanpon, K., & Lowanichchai, S. (2019). A Development Model of Digital Technology for Supporting Entrepreneur. Ratchaphruek Journal, 17(2), 130-138.

Fongissara, N., & Mekara, S. (2020). Creative Economy Management and Cultural Surveillance for Sustainable Tourism in Chiang Rai Province. Lampang Rajabhat University Journal, 9(1), 51-63. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JLPRU/article/view/244110

JabJone, S., & Lowanitchai, S. (2019). Development of Information Technology Potential to Enhance Marketing Opportunities of OTOP Entrepreneurs in Nakhon Ratchasima. Journal of Research and Development, Buriram Rajabhat University, 14(1), 39-50. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/RDIBRU/article/view/170620/142138

Jensantikul, N. (2019). The Development of Community Enterprise in Lower Central Provinces Region 1 to Enhance its Competitiveness in the ASEAN Community. Political Science and Public Administration Journal, 10(1), 95-120. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/polscicmujournal/article/view/125930

Norraratputhi, K. (2019). Culture: From Worth to Value. Retrieved from http://article.culture.go.th/index.php/template-features/137-2019-07-02-06-14-35

Promsaka Na Sakolnakorn, T. (2013). Management and Development of Community Enterprise. Songkhla: Institute for Peace Studies, Prince of Songkla University.

Saleewong, D., & Iam-khong, N. (2017). An Apply of Information Technology with the Management of Product Community for Sustainable Economic. Veridian E-Journal, Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and Arts), 10(3), 2355-2371. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/Veridian-E-Journal/article/view/111290

Somprasong, P., & Thongmak, M. (2015). Social Media Use in Thai SMEs: A Focus on Enhancing Customer Relationships. Journal of Information Systems in Business (JISB), 1(1), 86-101. http://doi.org/10.14456/jisb.2015.8

Soonsuwon, K., Chanakul, T., Tungyen, N., Meechoke, J., & Amleng, W. (2017). Development of E-Commerce for Small and Micro Community Enterprise Kuan Namsai Housewife Group, Satun Province. In The 8th Hatyai National and International Conference, Hatyai University, 22 June 2017 (pp. 1114-1125). Retrieved from http://www.hu.ac.th/conference/conference2017/proceedings/data/05-2-Poster%20Presentation/6.Information%20Technology/51-090I-P(กรกมล%20%20ซุ้นสุวรรณ).pdf

Suadate, A. (2016). Sales Promotion Process for Community Products through E-commerce Channel: A Case Study on Saibua Community Enterprise (Master’s thesis). Thammasat University, Bangkok. Retrieved from http://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2016/TU_2016_5600030042_5898_5539.pdf

The Support Arts and Crafts International Centre of Thailand. (n.d.). Types of Handicrafts Hmong Batik. Retrieved from https://www.sacict.or.th/uploads/items/attachments/cd9dee20024dab5622a853bfb3f1bcfc/_c37c475fc45f873a3c70ac7b4b96c31a.pdf

Section
Research Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
PIMPISUT, Pimsub. การศึกษาและเสริมสร้างศักยภาพกลุ่มวิสาหกิจชุมชนผ้าเขียนเทียนม้ง บ้านขุนห้วยแม่เปา ตำบลแม่เปา อำเภอพญาเม็งราย จังหวัดเชียงราย. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 15, n. 2, p. 126-147, may 2022. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-15-No-2-2022-126-147>. Date accessed: 20 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2022.20.