ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการออมของคน Gen Y ในกรุงเทพมหานคร Factors Affecting Savings of Gen Y in Bangkok

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Kanchanik Kumnerdpetch

Abstract

          คนเจนวาย (Gen Y) เติบโตในยุคเศรษฐกิจเติบโตและความเจริญของเทคโนโลยี ทำให้มีรายได้ค่อนข้างสูง แต่มีการใช้จ่ายสูงเมื่อเทียบกับรายได้ ในขณะเดียวกัน คนเจนวายมีพฤติกรรมใช้ก่อนแล้วออมทีหลังทั้งๆที่ถูกคาดหวังให้คนเจนวายเป็นกำลังขับเคลื่อนการพัฒนาประเทศและดูแลผู้สูงอายุที่เพิ่มขึ้นในอนาคต ดังนั้น การสนับสนุนการสร้างนิสัยการออมแก่คนเจนวายจะช่วยสร้างภูมิคุ้มกันเพื่อพึ่งตนเองและไม่กลายเป็นภาระของสังคมต่อไป การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการออมของคน Gen Y ในกรุงเทพมหานครโดยเป็นการศึกษาเชิงปริมาณใช้การวิจัยเชิงสำรวจด้วยแบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่าง คือ ประชาชนในเขตกรุงเทพมหานครซึ่งเป็น Gen Y จำนวน 400 ตัวอย่างโดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติพรรณนา ประกอบด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมานโดยใช้การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัย พบว่า



  1. การออมของคน Gen Y มีจำนวน 4,378.03 บาท/เดือน โดยมีวัตถุประสงค์การออมหลักเป็นการออมเพื่อใช้จ่ายในยามฉุกเฉิน รูปแบบการออมในสถาบันการเงิน คือ เงินฝากออมทรัพย์ ส่วนรูปแบบการออมที่ไม่ใช่สถาบันการเงิน คือ เก็บเงินสดไว้ในมือ

  2. ปัจจัยทัศนคติต่อการออมที่มีผลต่อการออมของคน Gen Y โดยรวมมีความสำคัญในระดับมาก

  3. ปัจจัยการอบรมเลี้ยงดูของบิดามารดาที่มีผลต่อการออมของคน Gen Y โดยรวมมีความสำคัญในระดับมากที่สุด

  4. ปัจจัยอิทธิพลจากเพื่อนที่มีผลต่อการออมของคน Gen Y โดยรวมมีความสำคัญในระดับปานกลาง

  5. ปัจจัยนวัตกรรมผลิตภัณฑ์ที่มีผลต่อการออมของคน Gen Y โดยรวมมีความสำคัญในระดับมาก

  6. ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการออมของคน Gen Y โดยรวมมีความสำคัญในระดับมาก

  7. ปัจจัยทัศนคติต่อการออม ปัจจัยอิทธิพลจากเพื่อน ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์และด้านลักษณะทางกายภาพมีอิทธิพลต่อการออมของคน Gen Y ในกรุงเทพมหานครอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05


คำสำคัญ: การออม  ทัศนคติต่อการออม  อิทธิพลจากเพื่อน  ส่วนประสมทางการตลาด  เจนวาย


          Gen Y have been brought up and living in thriving economic and advanced technology eras whom resulting in not only having ability to earn pretty high incomes but also having high expenditures comparing to their incomes. Simultaneously, Gen Y have “a pay first save later” spending behavior despite the expectation of being the drive force for the development of the country and the foster of the elderly in the future. Thus; the encouragement of cultivating savings habits to Gen Y will help them build the immunity of self-reliance, not become the burden of the society at last. This research aimed to study the factors affecting savings of Gen Y in Bangkok by using quantitative research and survey research method with a questionnaire including 400 samples were selected using random by simple random sampling. The descriptive statistics were percentage, average and standard deviation. The inferential statistics used was multiple regression analysis. The results showed that:



  1. Gen Y have saving money 4,378.03 baht per month with the major purpose of saving for spending in an emergency situation. It was shown that the samples kept their savings by depositing their money in saving accounts with financial institutions. Regarding the types of savings, it was found that they saved in forms of cash savings.

  2. The factor of attitude toward saving affecting savings of Gen Y were found to be, overall, at a high level.

  3. The factor of parental socialization affecting savings of Gen Y were found to be, overall, at the highest level.

  4. The factor of peer influence affecting savings of Gen Y were found to be, overall, at a moderate level.

  5. The factor of product innovation affecting savings of Gen Y were found to be, overall, at a high level.

  6. The factor of the marketing mix affecting savings of Gen Y were found to be, overall, at a high level.

  7. The analysis of the factors affecting savings of Gen Y in Bangkok revealed that attitude toward saving, peer influence, product and physical evidence and presentation at the statistically significant at 0.05 level.


Keywords: Saving, Attitude toward Saving, Peer Influence, Marketing Mix, Gen Y

References

Alwi, S., Hashim, I. Z. A., & Ali, M. S. (2015). Factors Affecting Savings Habits within Millennials in Malaysia: Case Study on Students of Taylor’s University. In Proceedings of the Fourth Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics, Finance and Social Sciences (AP15 Malaysia Conference), Kuala Lumpur, Malaysia, 7-9 August, 2015 (Paper ID: KL539). Retrieved from https://www.academia.edu/26196661/Factors_Affecting_Savings_Habits_within_Millennials_in_Malaysia_Case_Study_on_Students_of_Taylors_University

Anuratpanich, L. (2016). What is Gen X, Gen Y, Gen Z? Retrieved from https://pharmacy.mahidol.ac.th/th/knowledge/article/330/เจนวาย-เจนแซด/

Capital Market Academy Leadership Program 29, Capital Market Academy. (2019). Saving for the Workable-aged Population. Retrieved from https://www.cma.in.th/cma/academicPaper/download/2

Chaisinthop, S. (2014). Mental State of Adulthood. Retrieved from https://med.mahidol.ac.th/ramamental/generalknowledge/general/06272014-1009

Deposit Protection Agency. (2015, February 16). Considerations for Choosing a Deposit Institution. Retrieved from https://www.checkraka.com/saving/article/111120/

Hashim, H. (2014). Factors that Influence Saving Habits among Gen Y: Case Study on Students of Politeknik Sultan Azlan Shah (Master’s thesis). Universiti Utara Malaysia, Changlun. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/268139746.pdf

Hirunyakorn, W. (2003). The Relationship between Administrators, Transformation Leadership and Organizational Health of Primary Schools under the Office of the National Primary Education Commission, Educational Region 12 (Master’s thesis). Burapha University, Chonburi. Retrieved from http://webopac.lib.buu.ac.th/Catalog/BibItem.aspx?BibID=b00211670

Karunapen, S. (2017). Factors Affecting Savings Level and Savings Behaviour of GEN Y (Master’s independent study). Faculty of Commerce and Accountancy, Thammasat University, Bangkok. Retrieved from http://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2017/TU_2017_5902030062_8030_6608.pdf

Kothamasu, R. (2014). What Makes Gen Y Stick with a Bank? Retrieved from https://www.capgemini.com/gb-en/wp-content/uploads/sites/3/2017/07/gen_y_whitepaper.pdf

Kotler, P. (1997). Marketing Management Analysis, Planning, Implementation and Control (9th ed.). New Jersey: A simon & Schuster.

Kotler, P. (2000). Marketing Management (The Millennium Edition). New Jersey: Prentice Hall.

Laeieddeenun, K. (2016). Technology Acceptance and Online Consumer Behavior Affecting E-Books’ Purchase Decisions of Customers in Bangkok (Master’s thesis). Bangkok University, Bangkok. Retrieved from http://dspace.bu.ac.th/bitstream/123456789/1883/1/kewwarin_laei.pdf

Maneechote, S. (2020, March 15). Penetrate the Life of Gen Y, Love Freedom-Occupy a Single, a Lot of Debt. Retrieved from https://www.bltbangkok.com/news/17070/

McGuire, W. J. (1969). The Nature of Attitudes and Attitude Change. In G. Lindsey, & E. Aronson (Eds.), Handbook of Social Psychology Vol. 3 (2nd ed., pp. 136-314). MA: Addison-Wesley.

Money and Banking Thailand. (2020, March 2). 10 People Characteristics Gen Y are the Main Forces Driving the Country. Retrieved from https://www.moneyandbanking.co.th/article/nesdc-geny-28022020

Mongkol, N. (2020, September 24). Gen Y / Gen Me, the Group who Destined the World. Retrieved from https://www.dmh.go.th/news/view.asp?id=1251

Nampood, S. (2000). Strategic Personal Finance Management (3rd ed.). Bangkok: Thammasat University.

Nampood, S., & Charoenjittakarm, A. (2014). Strategic Personal Finance Management (6th ed.). Bangkok: Thammasat University.

Orenstein, G. A., & Lewis, L. (2020). Eriksons Stages of Psychosocial Development. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK556096/

Poonsathiensap, N. (n.d.). How to Keep Money under Control Worker Version. Retrieved from https://www.scb.co.th/th/personal-banking/stories/early-in-career-deposit-saving-in-early-career.html

Post Today. (2020, September 6). The Government has Adjusted the Plan to Receive Thailand the Ultimate Aging Society in Year 2031. Retrieved from ้https://www.posttoday.com/economy/news/632301

Sateanrakarn, W. (2016). Factors Affecting Consumer Choice of Services by Bangkok Bank Public Company Limited (Master’s thesis). Faculty of Commerce and Accountancy, Thammasat University, Bangkok. Retrieved from http://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2016/TU_2016_5802030774_5181_3947.pdf

Serirat, S., Serirat, S., Meejinda, P., Lertwannawit, A., Laksitanon, P., Patawanich, O., & Anuchchanon, J. (2009). New Marketing Management. Bangkok: Thammasarn.

Siam Commercial Bank. (n.d.) Is Gen Y Really More Debt than All Generations? Retrieved from https://www.scb.co.th/th/personal-banking/stories/geny-more-debts.html

Technical Promotion and Support Office 1-12, Ministry of Social Development and Human Security. (2016). Strategies to Promote Savings for Adulthood to Prepare for Seniorhood (Research report). Retrieved from http://tpso4.m-society.go.th/index.php/en/2017-05-16-15-07-24/2017-04-23-08-53-28/2559/140-2018-07-10-14-56-10

Thai PBS News. (2018, June 22). Survey Results Show that Gen Y - Gen X have Enough Savings for Less than 6 Months. Retrieved from https://news.thaipbs.or.th/content/272923

Thammabus, M. (n.d.). Erikson’s Psychosocial Theory. Retrieved from https://sites.google.com/site/psychologybkf1/home/citwithya-phathnakar/thvsdi-cit-sangkhm-khxng-xi-rik-san

Thansettakij. (2017, November 24). Thai Population Gen Y is the Largest. Opportunity-risk Behavior (1). Retrieved from https://www.thansettakij.com/content/234315

TMB Bank. (2019, November 26). TMB Analytics Reveals GEN Y Financial Behavior Analysis. Retrieved from https://www.tmbbank.com/newsroom/news/analytics/view/financial-behavior-GEN-Y.html

Vanindananda, N. (1991). Social Psychology. Bangkok: Srinakharinwirot University.

Yamane, T. (1973). Statistics: An Introductory Analysis (3rd ed.). New York: Harper and Row Publications.

Zikmund, W. G., Babin, B. J., Carr, J. C., & Griffin, M. (2013). Business Research Methods (9th ed.). MA: Cengage Learning.

Section
Research Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
KUMNERDPETCH, Kanchanik. ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการออมของคน Gen Y ในกรุงเทพมหานคร. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 15, n. 1, p. 113-136, jan. 2022. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-15-No-1-2022-113-136>. Date accessed: 29 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2022.10.