Situation and Demand Regarding ICT Training of Elderly in Bangkok / สภาพและความต้องการการฝึกอบรมด้าน ICT ของผู้สูงอายุในเขตกรุงเทพมหานคร

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Aree Mayoungpong / อารีย์ มยังพงษ์

Abstract

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการใช้ ICT และความต้องการในการฝึกอบรมด้าน ICT ของผู้สูงอายุในเขตกรุงเทพมหานคร และเปรียบเทียบความต้องการการฝึกอบรมด้าน ICT ของผู้สูงอายุที่มีสถานภาพแตกต่างกัน เครื่องมือในการศึกษาเชิงปริมาณ คือ แบบสอบถาม โดยกลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้สูงอายุในเขตกรุงเทพมหานคร จานวน 355 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยด้วย t–test และวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (ANOVA) สาหรับการศึกษาใน เชิงคุณภาพ ใช้วิธีสัมภาษณ์แบบเชิงลึก โดยผู้ให้สัมภาษณ์ คือ ผู้ประสานงานชมรมผู้สูงอายุ จานวน 10 คน และการสัมมนากลุ่ม โดยเชิญตัวแทนจากชมรมผู้สูงอายุ จานวน 10 คน ผลการวิจัย พบว่า ผู้สูงอายุส่วนใหญ่มีความต้องการฝึกอบรมด้าน ICT (59.4%) เพื่ออ่านข้อมูล/ข่าวสารและติดต่อสื่อสารทางอินเทอร์เน็ต โดยผู้สูงอายุมีความต้องการต่อประเด็นเหล่านี้ในระดับมาก ได้แก่ การได้รับบริการฝึกอบรมโดยไม่เสียค่าใช้จ่าย การฝึกอบรมหลักสูตรการใช้คอมพิวเตอร์และอินเทอร์เน็ตเบื้องต้น การสืบค้นข้อมูลบนอินเทอร์เน็ต สถานที่ฝึกอบรมที่สะดวกในการเดินทาง และวิทยากรผู้สอนที่เข้าใจข้อจากัดของผู้สูงอายุ เมื่อเปรียบเทียบความต้องการฝึกอบรมด้าน ICT ของผู้สูงอายุ พบว่า ผู้สูงอายุกลุ่มที่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 30,000 บาทขึ้นไป ให้ความสาคัญในด้านสถานที่และเวลาที่ใช้ในการฝึกอบรม วิทยากร หลักสูตร และการให้บริการในการฝึกอบรม มากกว่ากลุ่มที่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ากว่า ผู้สูงอายุที่มีประสบการณ์ในการฝึกอบรมมีความต้องการฝึกอบรมด้าน ICT มากกว่าผู้สูงอายุที่ไม่เคยฝึกอบรมมาก่อน และข้อเสนอแนะเชิงนโยบาย ได้แก่ ผู้สูงอายุส่วนใหญ่ต้องการให้ภาครัฐจัดหาคอมพิวเตอร์สาธารณะไว้บริการให้แก่ผู้สูงอายุในชุมชน ให้บริการเครือข่ายอินเทอร์เน็ตฟรี จัดหาคอมพิวเตอร์หรือแท็บเล็ตในราคาประหยัด และการสนับสนุนงบประมาณเพื่อจัดฝึกอบรมด้าน ICT สาหรับผู้สูงอายุในชุมชน


คำสำคัญ: การฝึกอบรมด้านไอซีที ผู้สูงอายุ ความต้องการ



This research aims to investigate situation and demand in comparative to Information and Communications Technology (ICT) training of the elderly in Bangkok. For quantitative method, questionnaires are used to obtain information from a total of 355 senior citizens. These data are examined and evaluated by way of descriptive statistical analysis involving frequency, percentage, 

mean and standard deviation, with t-test and a one-way analysis of variance (ANOVA). For qualitative method, in-depth interviews of 10 coordinators of the Association for the elderly are undertaken, and a focus group of 10 representatives of the Association for the elderly is employed. The results show that a majority of the elderly demand for ICT training (59.4%) with regard to reading information and news, and communicating by way of the internet. In detail, there is demand for free training, courses dealing with computer use and the internet as well as searching queries, convenience of travel to training centres, and trainers who understand the capability of the elderly. Comparison by income shows that the elderly whose average monthly income is more than 30,000 bahts pay more attention to training courses and services, travel convenience, and trainers than do those on lower income. Furthermore, the demand for training is higher for the elderly who have ICT experiences than for those with no experience. In conclusion, the findings of this study suggest that policymakers should provide the elderly in Bangkok with public-access computers, free internet connection, availability of reduced-price computers, and financial support for ICT training courses.


Keywords: ICT training, Elderly, Demand

 


Keywords
การฝึกอบรมด้านไอซีที ผู้สูงอายุ ความต้องการ ICT training, Elderly, Demand
Section
Humanities and Social Sciences

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
อารีย์ มยังพงษ์, Aree Mayoungpong /. Situation and Demand Regarding ICT Training of Elderly in Bangkok / สภาพและความต้องการการฝึกอบรมด้าน ICT ของผู้สูงอายุในเขตกรุงเทพมหานคร. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 6, n. 1, p. 108-119, aug. 2014. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/511>. Date accessed: 30 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr.v6i1.511.