ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล Factors Affecting Consumers, Decision to Buy Battery Electric Vehicles in Bangkok and Metropolitan Area
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล 2) ปัจจัยการยอมรับเทคโนโลยีที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล 3) การตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล 4) วิเคราะห์ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริโภคที่เป็นประชาชนซึ่งอาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติพรรณนา ประกอบด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติการถดถอยพหุคูณ
ผลการวิจัย พบว่า 1) ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ ภาพรวมอยู่ในระดับมากโดยด้านผลิตภัณฑ์ (บริการหลังการขาย) เป็นอันดับแรกจูงใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้า 2) ปัจจัยการยอมรับเทคโนโลยีที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ ภาพรวมอยู่ในระดับมาก 3) การตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ ภาพรวมอยู่ในระดับมาก 4) ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ได้แก่ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ และปัจจัยการยอมรับเทคโนโลยีด้านความตั้งใจที่จะใช้ ด้านทัศนคติที่มีต่อการใช้และด้านการนำมาใช้งานจริงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
คำสำคัญ: ส่วนประสมทางการตลาด การยอมรับเทคโนโลยี การตัดสินใจซื้อ รถยนต์ไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ กรุงเทพมหานครและปริมณฑล
This research aimed to study: 1) the factors of the marketing mix affecting consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area; 2) the factors of technology acceptance affecting the consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area; 3) the consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area; and 4) analyze the factors affecting the consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area. Samples included people who lived in Bangkok and Metropolitan Area. They were selected by sample random sampling. The descriptive statistics were percentage, average and standard deviation. The inferential statistics used was multiple regression analysis.
The results showed that: 1) the factors of the marketing mix affecting the consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area were found overall at a high level that product (after-sales service) was the first persuasive factor to buy battery electric vehicles; 2) the factors of technology acceptance affecting the consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area were found overall at a high level; 3) the consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area were found overall at a high level; 4) the analysis of the factors the affecting consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area revealed that product, technology acceptance in intention to use, attitude toward using and actual use all influenced the consumers’ decision to buy battery electric vehicles in Bangkok and Metropolitan Area were at the statistically significant at 0.05 level.
Keywords: Marketing Mix, Technology Acceptance, Decision to Buy, Battery Electric Vehicle, Bangkok and Metropolitan Area
References
Choobanchong, N. (2014, November 5). Buying Guide: “After-Sales Service” Important Thing to Consider Buying A Car. Retrieved from https://www.autodeft.com/deftanswer/guideบริการหลังการขายรถยนต์
Chuemchutitham, W. (2014). Marketing Mix Factors Affecting Consumer Decision Making on the Buying of Toyota Prius Hybrid Vehicle. (Master’s independent study). Nation University, Lampang. Retrieved from http://it.nation.ac.th/research/ntu/files/5509128f.pdf
Davis, F. D., Bagozzi, R., & Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
Deekhum, S. (2017). Factors Positively Influencing Intention to Purchase Battery Electric Vehicles (BEV) of Consumers at the 38th Bangkok International Motor Show in Bangkok. (Master’s independent study). Bangkok University, Bangkok. Retrieved from http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2648
Editorial, Article and Documentary Formula. (2018, September). Are You Ready to Own the Electric Train? FORMULA Magazine. Retrieved from https://www.autoinfo.co.th/article/239160/
Ekachai, S. (2019, April 11). A Collection of 7 Electric Cars that can Actually be Purchased in 2019. Retrieved from https://www.sanook.com/auto/69785/
Frost, & Sullivan. (n.d.). The Future of Electric Vehicles in South East Asia (Position Paper). Retrieved from http://frost-apac.com/BDS/whitepaper/Nissan_whitepaper.pdf
Glassman555. (2019, January 21). Punch-to-Punch between “Electric Cars and Gasoline Cars” (ICE Car Vs. EV Car). Retrieved from https://blink-drive.com/index.php/2019/01/21/ev-car-vs-ice-car/
Guest Author. (2015, January 29). Want Loyal Customers? Make Them Feel Good. Retrieved from https://yourstory.com/2015/01/loyal-customers?utm_pageloadtype=scroll
Hattakee, W., & Wangjiraniran, W. (2012). Attitudes of User and Groups Interrested in Hybrid Electric Vehicle that Affect the Use of Hybrid Electric Vehicles. Journal of Energy Research, 9(2), 12-21. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/energy-research/article/view/49183
Ketwadee Marumura. (n.d.). The Trend of EV Electric Cars: Lessons from Japan. Retrieved from https://www.krungsri.com/bank/th/plearn-plearn/ev-car-trend-and-case-study-from-Japan.html
Khantachavana, S. (2019, August 30). Electric Cars ... Change the Challenges in the Oil Business into Opportunities. Retrieved from https://www.moneyandbanking.co.th/new/27042/61/index.php
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Marketing Management (13rd ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Laeieddeenun, K. (2016). Technology Acceptance and Online Consumer Behavior Affecting E-Books’ Purchase Decisions of Customers in Bangkok. (Master’s thesis). Bangkok University, Bangkok. Retrieved from http://dspace.bu.ac.th/bitstream/123456789/1883/1/kewwarin_laei.pdf
Leelaphatthanawong, P., & Pinvanichkul, T. (2019). Factors Influencing the Acceptance of Innovation and Technology: A Case Study of Electric Vehicles (not more than 7 Passengers). KMUTT Research and Development Journal, 42(2), 129-144.
Pakdeesuk, K. (2018). Attitude, Marketing Mix Elements and Technology Acceptance Affecting Consumer’s Decision to Buy Electric Vehicle in Bangkok and Metropolitan Area. (Master’s thesis). Bangkok University, Bangkok. Retrieved from http://dspace.bu.ac.th/bitstream/123456789/3801/1/karn_pakde.pdf
Pan, S., & Jordan-Marsh, M. (2010). Internet Use Intention and Adoption among Chinese Older Adults: From the Expanded Technology Acceptance Model Perspective. Computers in Human Behavior, 26(5), 1111–1119. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.015
Samerjai, C. (2006). Marketing Management. Bangkok: V.Print.
Thailand Automotive Institute. (n.d.). Fundamentals of Electric Vehicles. Retrieved from https://www.thaiauto.or.th/2012/th/services/ev/pdf/ev-Intro.pdf
Vongkittiwat, P. (2017). The Factors Affecting Electric Vehicle’ Purchase Decision of Working Age Consumers in Bangkok. (Master’s thesis). Bangkok University, Bangkok. Retrieved from http://dspace.bu.ac.th/bitstream/123456789/2647/1/phitthayaporn_vong.pdf
WP. (2019, February 23). Insight “Digital” Usage around the World. 2019 “Thais” Use 9 Hours Per Day - 99 Mobile Phones!! Retrieved from https://www.marketingoops.com/reports/global-and-thailand-digital-trend-2019/
Yongpisanphob, W. (2018). Business / Industry Trends 2018-2020 Car Industry. Retrieved from https://www.krungsri.com/bank/getmedia/d82a0182-d4e9-4465-ac2c-345b41dd3323/IO_Automobile_2018_TH.aspx