รูปแบบการพัฒนาการดำเนินงานกลุ่มผู้ประกอบการ OTOP ระดับ 1-3 ดาว ในจังหวัดอุบลราชธานี A Development Model for Implementation of One-to-Three Star OTOP Entrepreneurs in Ubon Ratchathani Province

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Somsak Gridad Mali Chaisana Chutamas Chompha

Abstract

     การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพการดำเนินงานกลุ่มผู้ประกอบการ OTOP ระดับ 1-3 ดาว 2) พัฒนารูปแบบการดำเนินงานของกลุ่มผู้ประกอบการ OTOP ระดับ 1-3 ดาว และ 3) ประเมินรูปแบบการพัฒนาการดำเนินงานกลุ่มผู้ประกอบการ OTOP ระดับ 1-3 ดาวในจังหวัดอุบลราชธานี การวิจัยระยะที่ 1 การศึกษาสภาพการดำเนินงานกลุ่มผู้ประกอบการ OTOP ระดับ 1-3 ดาว
ในจังหวัดอุบลราชธานี กลุ่มเป้าหมาย คือ กลุ่มผู้ประกอบการ OTOP ระดับ 1-3 ดาว และผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้อง รวมจำนวน 102 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ
การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มผู้ประกอบการ OTOP ระดับ 1-3 ดาวในจังหวัดอุบลราชธานีดำเนินงานภายใต้การสนับสนุนและส่งเสริมจากหน่วยงานภาครัฐ ซึ่งการดำเนินงานได้ใช้ศักยภาพของคณะกรรมการบริหารจัดการกลุ่ม การสนับสนุนงบประมาณภาครัฐไม่เพียงพอต่อการพัฒนากลุ่มให้ต่อเนื่อง แต่ละพื้นถิ่นมีภูมิปัญญา วัตถุดิบ บริบท ภูมิสังคม และสภาพทางกายภาพที่แตกต่างทำให้
การผลิตสินค้า OTOP แตกต่าง แต่มีการผลิตที่เลียนแบบกันอย่างกระจุก ขาดนวัตกรรมอย่างสร้างสรรค์ ผลิตภัณฑ์ไม่มีความโดดเด่นและแปลกใหม่ เกิดการแข่งขันกันเอง ผลิตภัณฑ์ไม่มีประสิทธิภาพ ขาดมาตรฐานในแต่ละประเภท ทำให้เกิดปัญหาทางด้านการบริหารการตลาด และปัญหาสำคัญด้านคณะกรรมการกลุ่มที่สูงวัยจะมีปัญหาสัมพันธ์โดยตรงกับการสร้างสรรค์นวัตกรรมในตัวผลิตภัณฑ์ให้โดดเด่น และแปลกใหม่


คำสำคัญ: รูปแบบการพัฒนา  การดำเนินงาน  ผู้ประกอบการ OTOP  OTOP ระดับ 1-3 ดาว


     The objectives of the research were: 1) to study the states of implementation of one-to-three star OTOP entrepreneurs in Ubon Ratchathani province; 2) to develop the development model for the operation of one-to-three OTOP entrepreneurs; and 3) to evaluate the development model in question. The target groups were one-to-three OTOP entrepreneurs and others concerned totaling about 102 persons. The research instruments were a questionnaire and an interview. Statistics used in data analysis were percentage, means, standard deviation and content analysis. It was found that the operators of one-to-three OTOP in Ubon Ratchathani province had worked under the support and promotion of the state agencies. The operation has been undertaken according to the potential of the group administrative committee. The budget as allocated by the state was insufficient for the group’s continuous development. As individual locales had different folk wisdom, raw materials, contexts, social settings and physical conditions, different OTOP products were produced. However, the products were widely imitated, and there was no creative innovation. As a result, products lacked new and distinctive features. Also, they were not effective and had no standard. The consequent problems were, thus, related to marketing administration and the main important problem is the elderly group committee is directly related to the problem of product innovation to be unique.


Keywords: Development Model, Implementation, OTOP Entrepreneurs, One-to-Three OTOP

References

Jonpradit, S. (2014). The Influence of Applying Creative Economy Concept, Factors Driving Creative Economy and Characteristics of Entrepreneurs to Market Success of Five Stars One Tambon One Product (OTOP) in Thailand. (Doctoral dissertation). Faculty of Business, Dhurakij Pundit University, Bangkok. Retrieved from http://libdoc.dpu.ac.th/thesis/154406.pdf

Leelasuwat, S., Boonchuai, P., & Teianchan, N. (2015). Approaches to Develop OTOP Products in Sampran District, Nakhonprathom Province into Universal Standards. Nakhon Pathom: Rajamangala University of Technology Rattanakosin. Retrieved from http://korat.cdd.go.th/wp-content/uploads/sites/22/2017/06/Fulltext.pdf

Maesincee, S. (2016, April 26). Sufficiency Economy Philosophy, Development Paradigm to Thailand 4.0. Retrieved from https://www.facebook.com/drsuvitpage/posts/1400085203631539.0

Office of Educational Standards, Office of Rajabhat Institutes Council, Ministry of Education. (2002). Self – Learning Package Community Business Management Academic Kit. Bangkok: Srisiam Print and Pack.

Okonoki, S. (2012). Development of Micro–Emulsion Products of Thai Herb Oil for Skin Care (Research report). Chiang Mai: Faculty of Pharmacy, Chiang Mai University.

Thailand Development Research Institute (TDRI). (2017). Seminar Documents: The Future Outlook of Thailand in 2035. Bangkok: Thailand Development Research Institute (TDRI).

Section
Research Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
GRIDAD, Somsak; CHAISANA, Mali; CHOMPHA, Chutamas. รูปแบบการพัฒนาการดำเนินงานกลุ่มผู้ประกอบการ OTOP ระดับ 1-3 ดาว ในจังหวัดอุบลราชธานี. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 13, n. 2, p. 122-134, apr. 2020. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-13-No-2-2020-122-134>. Date accessed: 26 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2020.19.