A Fear Measurement Model in Entering ASEAN Community for Teachers under of the Office of Basic Education Commission การสร้างแบบวัดความกลัวในการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของครู สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Siri Mengmungme Anu Jarernvongrayab Punnawit Baikulab

Abstract

    การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างแบบวัดความกลัวในการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของครู สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน 2) ตรวจสอบความเที่ยงตรงเชิงโครงสร้างของแบบวัดความกลัวในการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของครู สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครูผู้สอนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นจำนวน 400 คน ในสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบวัดความกลัวในการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของครู สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ผู้วิจัยแบ่งขั้นตอนการวิจัยออกเป็น 2 ตอน คือ ตอนที่ 1 การสร้างแบบวัดความกลัวในการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของครู โดยวิธีการวิเคราะห์เหตุการณ์สำคัญ ตอนที่ 2 การตรวจสอบความเที่ยงตรงเชิงโครงสร้างแบบวัดความกลัวในการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของครู โดยวิธีวิเคราะห์องค์ประกอบ (Factor Analysis) ผลการวิจัย พบว่า
     1. ผลจากการวิจัยได้แบบวัดความกลัวในการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของครู ประกอบด้วยลักษณะความกลัวการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของครู 8 ด้าน ได้แก่ การใช้ภาษาต่างประเทศ การใช้งานวิจัย การใช้สื่อ ICT การใช้หนังสือภาษาต่างประเทศ ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับอาเซียน การแลกเปลี่ยนเรียนรู้ในอาเซียน ความแตกตางทางวัฒนธรรม และเทคนิคและวิธีการสอน แบบวัดมีลักษณะเป็นมาตราประมาณค่า 5 ระดับ คือ 1 หมายถึง กลัวน้อยที่สุด, 2 หมายถึง กลัวน้อย, 3 หมายถึง กลัวปานกลาง, 4 หมายถึง กลัวมาก และ 5 หมายถึง กลัวมากที่สุด
     2. ผลการตรวจสอบความเที่ยงตรงเชิงโครงสร้างโดยวิธีวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ (EFA) พบว่า ค่า KMO เท่ากับ .966 และค่า Bartlett's Test of Sphericity มีค่า Chi-Square เท่ากับ 36200.489 ค่าองศาอิสระเท่ากับ 2701 Significance .000 ผลการวิเคราะห์องค์ประกอบ 2 วิธี ได้จำนวนองค์ประกอบ 8 องค์ประกอบเท่ากัน โดยการสกัดองค์ประกอบแบบ Principal Component Analysis และหมุนแกนแบบมุมฉากใช้วิธี Varimax ค่าสัมประสิทธิ์องค์ประกอบโดยการหมุนแกนแบบ Varimax มีค่าระหว่าง 0.359 ถึง .838 และการสกัดองค์ประกอบแบบ Principle Axis Factoring หมุนแกนแบบมุมแหลมใช้วิธี Promax มีค่าสัมประสิทธิ์องค์ประกอบระหว่าง 0.283 ถึง .980 


คำสำคัญ: แบบวัดความกลัว  อาเซียน  ครู


      The objectives of this research were to: 1) construct a fear measurement model in entering ASEAN Community for teachers under Office of Basic Education; and 2) to examine validity of the constructed model. The subjects of this study were 400 teachers in lower-secondary schools under the Office of Basic Education, collected by multi-stage sampling. The applied instrument was the questionnaire on fear measurement in entering ASEAN community for teachers under the Office of Basic Education. The study was divided into two phases: in Phase 1, Critical Incident Technique was used to create the fear measurement model in Entering ASEAN Community for teachers under Office of Basic Education; in Phase2, Exploratory Factor Analysis was used to look at the validity of the model.


     According to the results, it was found that the teacher’s fear in entering ASEAN Community was composed of eight subscales: using foreign language, using research, using ICT, using foreign language text, ASEAN knowledge, ASEAN interaction, culture diversity, and teaching technique through the rating scale categorized into five levels (from 1 “least fear” to 5 “highest fear”). The KMO = 966, the Chi-Squared = 36200.489, Degrees of freedom = 2701, Significance 0.000 and the Bartlett’s Test were statistically significant in EFA result analysis. The two EFA methods also acquired the same eight elements. By extracting them through Principle Component Analysis with Varimax rotation, the factor variation was ranged from 0.359 to 0.838. Through Principal Axis Factoring with Promax rotation, the factor variation was ranged from 0.283 to 0.980.


Keywords: Fear Scale, Teachers, ASEAN

References

Basic Education Commission. (2011). Development of Standard and Strategies for Schools to the ASEAN Community. Retrieved from http://jatoporn.ucoz.com/blog /2012-06-15-43

Detpichai, W. (1989). Research and Evaluation Manual for Educational and Behavioral Science Projects. Pattani: Prince of Songkla University.

Flanagan, J. C. (1954). The Critical Incident Technique. Psychological Bulletin, 51(4), 327-358.

Gable, R. K. (1986). Instrument Development in the Affective Domain. Boston, MA: Kluwer–Nijhoff.

Gullone, E., & King, N. J. (1992). Psychometric Evaluation of a Revised Fear Survey Schedule for Children and Adolescents. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 33(6), 987-998.

Jantarapratin, C. (2005). Nurses’ Ethical Delemmas and Ethical Dicision Making in Providing Care for Pediatric Patients in Regional Hospitals, Southern Thailand: Critical Incidents Analysis. (Master’s thesis). Pediatric Nursing, Prince of Songkla Universitiy, Songkla.

Jarernvongrayab, A. (2014). Affective Domain Measurement (Teaching Documents). Phitsanulok: Faculty of Education, Pibulsongkram Rajabhat University.

Kamppainen, J. K. (2000). The Critical Incident Technique and Nursing Care Quality Research. Journal of Advenced Nursing, 32, 1264-1271.

Longlalerng, W. (2013). How to Prepare for the ASEAN Community? In view of the Practitioner. Retrieved from http://www.trang.psu.ac.th/asean/?p=976

McSherry, R., Simmons, M., & Abbott, P. (2002). Evidence-Informed Nursing: A Guide for Critical Nurses. New York: TJ International, Padstow, Cornwall.

Pinyoanuntapong, B. (2002). Research Methodology (Teaching Documents). Bangkok: Auksornjareantud Printing.

Wiratchai, N. (1999). Linear Structural Relationship (L1SREL), Statistics for Social and Behavior Science. Bangkok: Chulalongkorn University Press.

Keywords
fear, teacher, ASEAN
Section
Research Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
MENGMUNGME, Siri; JARERNVONGRAYAB, Anu; BAIKULAB, Punnawit. A Fear Measurement Model in Entering ASEAN Community for Teachers under of the Office of Basic Education Commission. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 11, n. 3, p. 127-138, sep. 2018. ISSN 2539-5521. Available at: <http://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-11-No-3-2018-127-138>. Date accessed: 13 dec. 2018. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2018.4.