การอำนวยกระบวนการเรียนรู้เพื่อการเปลี่ยนแปลง สำหรับการพัฒนาชุมชนและเมืองแบบสอดประสาน Transformative Learning Facilitation for Synergistic Community and City Development

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Akara Metasuk Aksara Silksuk

Abstract

          การมีส่วนร่วมของประชาชนและองค์กรที่หลากหลายในการพัฒนาชุมชนและเมืองเป็นสิ่งซึ่งมีความจำเป็นมากยิ่งขึ้นโดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อบริบททางสังคม วัฒนธรรม เศรษฐกิจ และสิ่งแวดล้อมมีความซับซ้อนและไม่สามารถจัดการได้อย่างราบรื่นผ่านการบริหารจัดการโดยผู้มีอำนาจในส่วนกลางเพียงฝ่ายเดียว งานวิจัยชิ้นนี้ได้ใช้วิธีการวิจัยเชิงปฏิบัติการและกระบวนวิธีวิจัยฐานรากเพื่อสร้างตัวแบบแนวทางการอำนวยกระบวนการเรียนรู้เพื่อการเปลี่ยนแปลงสำหรับขับเคลื่อนการพัฒนาชุมชนและเมือง โดยได้ค้นพบขั้นตอนที่สำคัญสำหรับการจัดการอำนวยกระบวนการเรียนรู้ 4 ขั้นตอน พร้อมทั้งนำเสนอองค์ประกอบในการอำนวยกระบวนการเรียนรู้เพื่อการเปลี่ยนแปลงระดับบุคคล 4 ขั้นตอน การอำนวยกระบวนการเรียนรู้กลุ่มเพื่อการเปลี่ยนแปลง 5 ขั้นตอน การอำนวยกระบวนการเรียนรู้
เพื่อการพัฒนาชุมชนและเมือง 3 ฐานชั้น การอำนวยกระบวนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาชุมชนและเมืองแบบสอดประสาน 6 ขั้นตอน ตลอดจนสร้างตัวแบบคุณลักษณะพื้นฐานของผู้อำนวยกระบวนการเรียนรู้ 3 องค์ประกอบ ซึ่งในงานวิจัยนี้พบว่าการอำนวยกระบวนการเรียนรู้
ในระดับบุคคล กลุ่ม และชุมชนหรือเมือง ต่างมีความคล้ายคลึงกัน มีความสอดคล้องกัน และสามารถใช้งานร่วมกันได้ โดยมีจุดตั้งต้น
มาจากการมีส่วนร่วมของผู้ที่เกี่ยวข้อง ซึ่งอาจช่วยให้การอำนวยกระบวนการเรียนรู้เพื่อขับเคลื่อนการพัฒนาชุมชนและเมืองทั้งในบริบทการศึกษาและการเรียนรู้แบบเป็นทางการและแบบไม่เป็นทางการสามารถดำเนินการได้อย่างเป็นระบบ มีความยั่งยืน และก่อประโยชน์แก่ชุมชนอย่างแท้จริงผ่านการมีส่วนร่วมของทุกฝ่ายอย่างเท่าเทียมทั้งในระดับการวางแผนและการปฏิบัติการ


คำสำคัญ: การอำนวยกระบวนการเรียนรู้  การเรียนรู้เพื่อการเปลี่ยนแปลง  การพัฒนาชุมชน  การพัฒนาเมือง  การสอดประสาน


          Citizen and organizational participation in community and city development have been increasingly important. This is especially true in the context that social, cultural, economic, and environmental situations are complex and cannot be managed through the power of centralization. This study utilized the action research and grounded theory research methodologies to synthesize the principles of transformative learning facilitation for community and city development. It discovered: four basic steps of learning facilitation management; four steps of personal transformative learning facilitation; five steps of transformative learning group facilitation; three layers of learning facilitation for community and city development; six steps of learning facilitation for synergistic community and city development; and three competences of learning facilitator. This study suggested that, by having engagement in mind, learning facilitation in personal, group, community and city levels are comparable, related, and can be applied with one another. These findings may assist the process of community and city development, whether in formal and informal education contexts, to be more systematic, sustainable, and beneficial for the community with collaborative participation of all sectors in both planning and action stages.


Keywords: Learning Facilitation, Transformative Learning, Community Development, City Development, Synergy

References

Alvarez, M. C. (1990). Knowledge Activation and Schema Construction. In the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, Massachusetts, 16-20 April 1990. USA: ERIC.

Asdornnithee, S., Sophonsuwapap, P., & Tattiyakul, K. (2020). The Contemplation-Oriented Transformative Learning Facilitation for Cultivating Eco-cultural Entrepreneurs of the Bang Pakong Communities. Academic Journal of Humanities and Social Sciences Burapha University, 28(2), 265-294. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/husojournal/article/view/238946

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1991). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. London, UK: Penguin Adult.

Berta, W., Cranley, L., Dearing, J. W., Dogherty, E. J., Squires, J. E., & Estabrooks, C. A. (2015). Why (We Think) Facilitation Works: Insights from Organizational Learning Theory. Implementation Science, 10, 1-13. https://doi.org/10.1186/s13012-015-0323-0

Bohm, D. (2013). On Dialogue. Abingdon, Oxon: Routledge.

Bond, M. (2020). Facilitating Student Engagement through the Flipped Learning Approach in K-12: A Systematic Review. Computers & Education, 151, 103819. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103819

Chapman, S. G. (2012). The Five Keys to Mindful Communication: Using Deep Listening and Mindful Speech to Strengthen Relationships, Heal Conflicts, and Accomplish your Goals. Boulder, CO: Shambhala Publications.

Chen, G., Li, X., Liu, X., Chen, Y., Liang, X., Leng, J., … Huang, K. (2020). Global Projections of Future Urban Land Expansion under Shared Socioeconomic Pathways. Nature Communications, 11, 1-12. https://doi.org/10.1038/s41467-020-14386-x

Cooperrider, D. L., & Whitney, D. (2001). A Positive Revolution in Change: Appreciative Inquiry. Public Administration and Public Policy, 87, 611-630.

Danes, S. M., Rueter, M. A., Kwon, H.-K., & Doherty, W. (2002). Family FIRO Model: An Application to Family Business. Family Business Review, 15(1), 31-43. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2002.
00031.x

Darling, M. J., & Parry, C. S. (2003). From Post-Mortem to Living Practice: An In-depth Study of the Evolution of the After Action Review. Florida, USA: Signet Consulting Group.

DeGrosky, M. T., & Parry, C. S. (2011). Beyond the AAR: The Action Review Cycle (ARC). In Proceedings of 11th International Wildland Fire Safety Summit, 4-8 April 2011, Missoula, Montana, USA. Missoula, Montana, USA: International Association of Wildland Fire.

Delić, H., & Bećirović, S. (2016). Socratic Method as an Approach to Teaching. European Researcher, Series A, 111(10), 511-517. https://doi.org/10.13187/er.2016.111.511

Dismukes, R. K., & Smith, G. M. (2017). Facilitation and Debriefing in Aviation Training and Operations. Abingdon-on-Thames, UK: Routledge.

Fierro, R. S. (2016). Enhancing Facilitation Skills: Dancing with Dynamic Tensions. New Directions for Evaluation, 2016(149), 31-42. https://doi.org/10.1002/ev.20177

Gibbs, G. (1988). Learning by Doing: A Guide to Teaching and Learning Methods. London: Further Education Unit.

Griffin, E. (2006). A First Look at Communication Theory (6th ed.). New York, USA: McGraw-Hill.

Johannes, J. (2012). Contemplative Education: How Contemplative Practices can Support and Improve Education (Master’s thesis). Center for International Education, University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts. Retrieved from https://scholarworks.umass.edu/cie_capstones/17

Kulikovskikh, I., Lipic, T., & Šmuc, T. (2020). From Knowledge Transmission to Knowledge Construction: A Step towards Human-Like Active Learning. Entropy, 22(8), 906. https://doi.org/10.3390/e22080906

Kwanmongkol, R., & Rattana-Ubol, A. (2020). Lifelong Learning and Transformative Learning with Happiness Development in Royal Thai Navy Organization. RTNA Journal of Social Sciences, Humanities and Education, 7(1), 17-30. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/rtna-socialj/article/view/242178

McDaniel, S. (2014). Every Space is a Learning Space: Encouraging Informal Learning and Collaboration in Higher Education Environments. Minnesota, USA: BWBR.

Moore, M., Gould, P., & Keary, B. S. (2003). Global Urbanization and Impact on Health. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 206(4-5), 269-278. https://doi.org/10.1078/1438-4639-00223

Morgan, P. F. (2015). A Brief History of the Current Reemergence of Contemplative Education. Journal of Transformative Education, 13(3), 197-218. https://doi.org/10.1177/1541344614564875

Na Chiangmai, C. (2017). Creating Efficient Collaboration for Knowledge Creation in Area-Based Rural Development. Kasetsart Journal of Social Sciences, 38(2), 175-180. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2016.08.014

OECD. (2018). The Future of Education and Skills: Education 2030. Paris, France: OECD. Retrieved from https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf

O’Reilly-de Brún, M., de Brún, T., Okonkwo, E., Bonsenge-Bokanga, J.-S., De Almeida Silva, M. M., Ogbebor, F., … MacFarlane, A. (2015). Using Participatory Learning & Action Research to Access and Engage with ‘Hard to Reach’ Migrants in Primary Healthcare Research. BMC Health Services Research, 16, 25. https://doi.org/10.1186/s12913-015-1247-8

Pierce, V., Cheesebrow, D., & Braun, L. M. (2000). Facilitator Competencies: Group Facilitation. A Research and Applications Journal, 2(2), 24-31.

Purbani, K. (2017). Collaborative Planning for City Development. A Perspective from a City Planner. Scientific Review Engineering and Environmental Sciences, 26(1), 136-147. https://doi.org/10.22630/PNIKS.2017.26.1.12

Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What is Design Thinking and Why is it Important? Review of Educational Research, 82(3), 330-348. https://doi.org/10.3102/0034654312457429

Rosenberg, M. B., & Chopra, D. (2015). Nonviolent Communication: A Language of Life: Life-Changing Tools for Healthy Relationships (3rd ed.). California, USA: PuddleDancer Press.

Seyfang, G., & Haxeltine, A. (2010). Growing Grassroots Innovations: Exploring the Role of Community-Based Social Movements for Sustainable Energy Transitions (CSERGE Working Paper EDM, No. 10-08). The Centre for Social and Economic Research on the Global Environment (CSERGE), University of East Anglia, Norwich. Retrieved from https://www.econstor.eu/bitstream/10419/48802/1/626009804.pdf

Sibbet, D. (2001). A Graphic Facilitation Retrospective. In the International Association of Facilitators: The Art and Mastery of Facilitation–Navigating the Future IAF Conference, 2001 Minnesota, 16-20 May 2001. Retrieved from https://davidsibbet.com/

Tait-McCutcheon, S., Drake, M., & Sherley, B. (2011). From Direct Instruction to Active Construction: Teaching and Learning Basic Facts. Mathematics Education Research Journal, 23(3), 321. https://doi.org/10.1007/s13394-011-0018-z

von Schönfeld, K. C., Tan, W., Wiekens, C., & Janssen-Jansen, L. (2020). Unpacking Social Learning in Planning: Who Learns What from Whom? Urban Research & Practice, 13(4), 411-433. https://doi.org/10.1080/17535069.2019.1576216

Wamsler, C. (2020). Education for Sustainability: Fostering a More Conscious Society and Transformation towards Sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(1), 112-130. https://doi.org/10.1108/IJSHE-04-2019-0152

Waters, L., Barsky, A., Ridd, A., & Allen, K. (2015). Contemplative Education: A Systematic, Evidence-Based Review of the Effect of Meditation Interventions in Schools. Educational Psychology Review, 27, 103-134. https://doi.org/10.1007/s10648-014-9258-2

Xing, K., Ness, D., & Lin, F.-R. (2013). A Service Innovation Model for Synergistic Community Transformation: Integrated Application of Systems Theory and Product-Service Systems. Journal of Cleaner Production, 43, 93-102. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.11.052

Section
Research Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
METASUK, Akara; SILKSUK, Aksara. การอำนวยกระบวนการเรียนรู้เพื่อการเปลี่ยนแปลง สำหรับการพัฒนาชุมชนและเมืองแบบสอดประสาน. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 14, n. 3, p. 140-171, june 2021. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-14-No-3-2021-140-171>. Date accessed: 28 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2021.29.