Thai Language Listening Skill Development for Hill Tribe Students Through Total Physical Response Activity Package / การพัฒนาความสามารถทางด้านทักษะการฟังภาษาไทยสำหรับนักเรียนชาวเขาที่ได้รับการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Chairat Thawonngamyingsakul, Chonchakorn Worain and Tirayut Phukhao / ชัยรัตน์ ถาวรงามยิ่งสกุล ชนม์ชกรณ์ วรอินทร์ และธีรยุทธ ภูเขา

Abstract

การวิจัยครั้งนี้เพื่อพัฒนาความสามารถทางด้านทักษะการฟังภาษาไทยสำหรับนักเรียนชาวเขาที่ได้รับการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง โดยมีวัตถุประสงค์ คือ 1) ศึกษาข้อมูลพื้นฐานทางด้านการฟังภาษาไทย 2) สร้างและตรวจสอบคุณภาพชุดกิจกรรม 3) ทดลองใช้และหาประสิทธิภาพชุดกิจกรรม 4) เปรียบเทียบความสามารถทางด้านทักษะการฟังก่อนเรียนและหลังเรียนการวิจัยดำเนินการตามกระบวนการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) แบ่งเป็น 4 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาข้อมูลพื้นฐานทางด้านการฟังภาษาไทยของนักเรียนชาวเขา โดยการสัมภาษณ์ครู ผู้อำนวยการโรงเรียน ศึกษานิเทศก์ รวมถึงการศึกษาทฤษฎี แนวคิดจากเอกสาร บทความ และงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง เพื่อนำข้อมูลที่ได้มาสังเคราะห์เป็นแนวทางในการสร้างชุดกิจกรรม ขั้นตอนที่ 2 การสร้างและตรวจสอบชุดกิจกรรมและแบบทดสอบ โดยการนำข้อมูลพื้นฐานที่ในขั้นตอนที่ 1 มาสร้างเป็นชุดกิจกรรม โดยชุดกิจกรรมประกอบด้วยหน่วยการเรียนรู้ 4 หน่วย และมีขั้นตอนการจัดการเรียนรู้ 3 ขั้น ได้แก่ ขั้นที่ 1 ขั้นทบทวน ขั้นที่ 2 ขั้นสอนคำศัพท์ใหม่ ขั้นที่ 3 ขั้นขยาย ซึ่งชุดกิจกรรมผ่านการประเมินคุณภาพ โดยผู้เชี่ยวชาญทั้ง 7 ท่าน ผลการประเมินอยู่ในระดับดีมาก และในส่วนแบบทดสอบเป็นแบบเลือกตอบ จำนวน 4 ตัวเลือก มีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหา การใช้ภาษา ความเหมาะสมของแบบทดสอบ โดยผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 7 ท่าน มีค่าดัชนีความสอดคล้อง (IOC) ในแต่ละข้อได้ค่าระหว่าง .71–1.00 ขั้นตอนที่ 3 การนำชุดกิจกรรมและแบบทดสอบไปทดลองใช้ ผลประสิทธิภาพของชุดกิจกรรม คือ 83.92/87.42 และค่าความเชื่อมั่นของแบบทดสอบเท่ากับ .80 ขั้นตอนที่ 4 การเปรียบเทียบความสามารถทางด้านทักษะการฟังภาษาไทยของนักเรียนชาวเขาชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนบ้านป่าคาใหม่ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 จำนวน 27 คน โดยมีการทดสอบก่อนการเรียนและหลังเรียนด้วยแบบทดสอบ และนำผลการสอบที่ได้มาวิเคราะห์เพื่อตรวจสอบสมมติฐานงานวิจัยโดยค่าสถิติ t-test ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบว่า ความสามารถทางด้านทักษะการฟังภาษาไทยของนักเรียนชาวเขาที่เรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทางภายหลังการเรียนรู้ คะแนนเฉลี่ยสูงกว่าการก่อนเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติระดับ .05 ทุกหน่วยการเรียนรู้ โดยมีคะแนนเฉลี่ยก่อนการเรียนรู้เท่ากับ 24.11 (S.D. = 1.34) และคะแนนเฉลี่ยหลังการเรียนรู้เท่ากับ 34.78 (S.D. = 1.48)

 

คำสำคัญ: ทักษะการฟังภาษาไทย  นักเรียนชาวเขา  ชุดกิจกรรม  การตอบสนองด้วยท่าทาง

This research was conducted in order to develop Thai language listening skill of the hill tribe students through Total Pysical Response activity package. The purpose of this research to are 1) study basic data on Thai language listening 2) produce and examine the quality of the activity package 3) try out and evaluate the efficiency of the activity package 4) compare listening skill of the students before and after learning.The research, which was carried out according to The Research and Development process, was divided in 4 stages. The first stage, studying basic data of Thai language listening skill of the hill tribe students by interviewing teachers, directors, educational supervisors, including studying theories, ideas from some documents, articles and other relevant researches. The acquired data was synthesized to be the guidelines to produce the activity package. The second stage, producing, examining activity package and testing patterns. The basic data derived from the first stage were utilized to produce the activity package which consists of 4 learning units and 3 learning arrangement steps namely step 1: Reviewing, step 2: Enhancing the students’ vocabulary and step 3: Expanding. The quality of the package was assessed by 4 experts and the result was graded “very good”, while the testing patterns were the multiple choices, the correct answer would be chosen from 4 alternatives. The accuracy of the content validity, language usage and the suitability of the testing patterns were examined by those 7 experts to be in accordance with IOC at .71–1.00 each item. The third stage, the implementation of the activity package and the testing patterns. The efficiency of the activity package equaled to 83.92/87.42 while the reliability of the testing patterns equaled to .80. The fourth stage, the comparison of Thai language listening skill of 27, 3rd grade hill tribe students of Banpakamai school, under Tak Primary Educational Service Area Office 2, was taken by means of  pre-test and post-test using the testing patterns, whose results were analysed to determine the hypothesis or the research by applying statistical value (t-test), arithmetic average value and standard deviation. The finding of this research showed that the average grades of post-test on Thai language listening skill of the hill tribe students who learned Total Pysical Response learning activity package were higher than per-post by Statistical significance level of .05 at every learning unit. The average grades of pre-test equaled to 24.11 (S.D. = 1.34) and those of post-test is 34.78 (S.D. = 1.48) Keywords: Thai Language Listening Skill, Hill Tribe Students, Activity Package, Total Physical Response 

Keywords
ทักษะการฟังภาษาไทย นักเรียนชาวเขา ชุดกิจกรรม การตอบสนองด้วยท่าทาง Thai Language Listening Skill, Hill Tribe Students, Activity Package, Total Physical Response
Section
Research Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
WORAIN AND TIRAYUT PHUKHAO / ชัยรัตน์ ถาวรงามยิ่งสกุล ชนม์ชกรณ์ วรอินทร์ และธีรยุทธ ภูเขา, Chairat Thawonngamyingsakul, Chonchakorn. Thai Language Listening Skill Development for Hill Tribe Students Through Total Physical Response Activity Package / การพัฒนาความสามารถทางด้านทักษะการฟังภาษาไทยสำหรับนักเรียนชาวเขาที่ได้รับการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 8, n. 2, p. 135-142, aug. 2015. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/1030>. Date accessed: 24 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr.v8i2.1030.