การพัฒนาผ้าฝ้ายมัดหมี่ทอมือย้อมสีธรรมชาติต่อยอดภูมิปัญญาสู่เศรษฐกิจสร้างสรรค์ ตำบลโคกเจริญ อำเภอโคกเจริญ จังหวัดลพบุรี A Develop Hand Woven Madmee Cotton Fabric Dyed with Natural Dyes Based on Wisdom, to the Creative Economy of Khok Charoen District, Lopburi Province

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Kasak Tekhanmag Panitsupa Thampramuan Kanda Tekhanmag

Abstract

          การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิจัยและพัฒนาผ้าฝ้ายมัดหมี่ทอมือย้อมสีธรรมชาติต่อยอดภูมิปัญญาสู่เศรษฐกิจสร้างสรรค์ ตำบลโคกเจริญ อำเภอโคกเจริญ จังหวัดลพบุรี เป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมที่เน้นการเสริมพลังกันจนเกิดการเรียนรู้ร่วมกันและพัฒนาไปด้วยกัน ใน 5 องค์ประกอบ คือ การสังเกต การสะท้อนคิด การวางแผน การลงมือปฏิบัติ และการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ จากผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ซึ่งประกอบกลุ่มผู้ทรงภูมิปัญญาด้านผ้ามัดหมี่ทอมือโคกเจริญ กลุ่มผู้เชี่ยวชาญด้านการออกแบบผลิตภัณฑ์ชุมชน และกลุ่มผู้เชี่ยวชาญด้านการตลาดของผลิตภัณฑ์ชุมชน รวม 20 คน โดยใช้แนวคิดการต่อยอดภูมิปัญญาสู่เศรษฐกิจสร้างสรรค์เป็นกรอบในการวิจัย เก็บข้อมูลโดยการสังเกตแบบมีส่วนร่วม การสัมภาษณ์ และการสนทนากลุ่ม วิเคราะห์และสะท้อนข้อมูลอย่างต่อเนื่องตลอดการวิจัย ผลการวิจัยและพัฒนาที่สำคัญ คือ 1) ภูมิปัญญาการทอผ้ามัดหมี่พื้นเมืองของตำบลโคกเจริญสามารถสร้างชื่อเสียงสร้างรายได้ให้กับชุมชนอย่างต่อเนื่องแต่เกิดการชะลอตัวลงของการตลาด จึงมีความต้องการจำเป็นในการพัฒนา 2) สามารถพัฒนาผ้าฝ้ายมัดหมี่ทอมือย้อมสีธรรมชาติต่อยอดภูมิปัญญาสู่เศรษฐกิจสร้างสรรค์ได้ 15 ลวดลาย 28 แบบ และบรรจุภัณฑ์ 1 แบบ และ 3) สามารถพัฒนาโอกาสและเพิ่มช่องทางการตลาดของผลิตภัณฑ์ผ้าฝ้ายมัดหมี่ทอมือย้อมสีธรรมชาติต่อยอดภูมิปัญญาสู่เศรษฐกิจสร้างสรรค์โดยการส่งเสริมการตลาดในลักษณะต่างๆ


คำสำคัญ: ผ้าฝ้ายมัดหมี่ทอมือ  ภูมิปัญญา  เศรษฐกิจสร้างสรรค์


          The purpose of this research was to develop hand woven madmee cotton fabric dyed with natural dyes based on wisdom, to the creative economy of Khok Charoen sub-district, Khok Charoen district, Lop Buri province. It is a participatory action research focusing on empowerment until mutual learning and development in five components; observation, feedback, planning, implemention, and learning exchange with 20 stakeholders, which consists of a group of wise man of Khok Charoen hand woven, a group of community product design experts, and a group of community product marketing experts. The concept of extending wisdom to the creative economy was used as a research framework. The data was collected by participatory observation, interview and group discussion, analyzed and continuously reflected throughout the research. Important results were: 1) the hand woven madmee cotton fabric, dyed with natural dyes of Khok Charoen Subdistrict, was able to build a reputation and generate income continuously for the community, but needed further development; 2) stakeholders could develop hand woven madmee cotton fabric, dyed with natural dyes based on wisdom, to the creative economy of Khok Charoen with 15 patterns, 28 styles and one package; and 3) stakeholders could develop opportunities and increase marketing channels of hand woven madmee cotton fabric, dyed with natural dyes based on wisdom, to the creative economy of Khok Charoen by promoting various forms of marketing.


Keywords: Hand Woven Madmee Cotton Fabric, Wisdom, Creative Economy

References

Ampansirirat, A., & Wongchaiya, P. (2017). The Participatory Action Research: Key Features and Application in Community. Journal of Humanities and Social Sciences, Mahasarakham University, 36(6), 192-202. Retrieved from http://www.journal.msu.ac.th/index.php?page=show_journal_article&j_id=1&article_id=2058

Chaipinchana, P. (2017). Competitive Advantage Strategy Concerning to Creative Economy of Ceramic Products Group in Chiang Mai Province. Journal of Community Development and Life Quality, 5(3), 526-534. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/JCDLQ/article/view/126634

Chaliewsak, J., Kleebbua, C., Rungouthai, A., & Thioop, T. (2019). Design and Value-Added Local Product of Thailand: Traditional Isan Printed Pha Sin. Journal of Community Development and Life Quality, 7(3), 226–238. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/JCDLQ/article/view/133017

Howkins, J. (2002). The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. UK: Penguin Books.

Jonpradit, S., Pongyeela, A., & Visalaporn, S. (2014). The Influence of Applying Creative Economy Concept, Factors Driving Creative Economy and Characteristics of Entrepreneurs to Market Success of Five Stars One Tambon One Product (OTOP) in Thailand. Suthiparithat Journal, 28(88), 170-195. Retrieved from https://www.dpu.ac.th/dpurc/journal-read-33-267

Kattiyawara, K., Raungdessuwon, S., & Manoppong, A. (2017). The Development of Marketing Promotion Model with the Participation of the Community Enterprise: A Case Study: Antique Oil Lamp Product Pongyangkok Sub District, Hang Chat District, Lampang Province. Journal of Community Development and Life Quality, 5(2), 310-332. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/JCDLQ/article/view/126916

Laisattruklai, A. (2009). Creative Economy Mapping, New Economic System. Brand Age Essential, 3, 22-23.

Ngamsakoo, R., & Phollawan, P. (2018). Knowledge and Product Development from Thai Song Dum’s Native Textiles in Bandon Subdistrict, U Thong District, Suphanburi Province. Journal of Community Development and Life Quality, 6(1), 176-201. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/JCDLQ/article/view/126538

Petprasert, N. (2007). Business Community: Possible Routes. Bangkok: Expertnet Books.

Pornpipat, P. (2010). Creative Economy: New Driving Force of Thai Economy. Journal of Economy and Society, 47(4), 6-12.

Rothaisong, A., Egwutvongsa, S., & Saributr, U. (2016). Study and Development the Endemic Pattern of Woven Reed Mats Case Study: Phanomrung Reed Mat and Handicraft Group in Amphur Chaloem Phra Kiat, Buriram Province. Art and Architecture Journal, Naresuan University, 7(2), 159-169. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/ajnu/article/view/73266

Wasi, P. (2004). Development Requires Culture (2nd ed.). Bangkok: Office of the National Culture Commission. Retrieved from http://uc.thailis.or.th/Catalog/BibItem.aspx?BibID=b01229899

Section
Research Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
TEKHANMAG, Kasak; THAMPRAMUAN, Panitsupa; TEKHANMAG, Kanda. การพัฒนาผ้าฝ้ายมัดหมี่ทอมือย้อมสีธรรมชาติต่อยอดภูมิปัญญาสู่เศรษฐกิจสร้างสรรค์ ตำบลโคกเจริญ อำเภอโคกเจริญ จังหวัดลพบุรี. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 13, n. 4, p. 84-115, sep. 2020. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-13-No-4-2020-84-115>. Date accessed: 25 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.14456/jcdr-hs.2020.38.