The Teacher Development Model for Research Based Learning Instruction / รูปแบบการพัฒนาครูเพื่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Aumporn Lincharoen / เอื้อมพร หลินเจริญ

Abstract

บทคัดย่อ

     การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาสภาพ ปัญหา และความต้องการเกี่ยวกับการพัฒนาการจัดการเรียนรู้ของครู 2) สร้างรูปแบบการพัฒนาครูเพื่อการจัดเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน 3) ทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาครูเพื่อการจัดเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน และ
4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องต่อรูปแบบการพัฒนาครู เพื่อการจัดเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน แหล่งข้อมูล ได้แก่ ผู้บริหาร ครู และนักเรียน ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา ในภาคเหนือตอนล่าง ปีการศึกษา 2554 จำนวน 3 โรงเรียน เครื่องมือและวิธีการที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบทดสอบความรู้ แบบสอบถาม และประเด็นคำถามในการสัมภาษณ์ และการสนทนากลุ่ม วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ โดยการหาค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ โดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษา พบว่า 

     1.  ครูผู้สอนและผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องมีความต้องการหลักสูตรฝึกอบรมที่เน้นการอบรมเชิงปฏิบัติการ มีกิจกรรมที่หลากหลาย และมีการนำความรู้ไปปฏิบัติจริง และได้รับคำแนะนำและติดตามโดยผู้เชี่ยวชาญด้านการวิจัยและการจัดการเรียนการสอน

2.  รูปแบบการพัฒนาครูสู่การจัดการเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน ประกอบด้วย 6 ขั้นตอน ได้แก่ การระบุปัญหาและความต้องการ พัฒนาเสริมสร้างสมรรถนะครู นำพาสู่การปฏิบัติจริง นิเทศติดตามและสะท้อนผล บุคลากรทุกคนร่วมชื่นชม ระดมพลังสร้างเครือข่ายพัฒนา  

     3.  ผลการทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาครู พบว่า ภายหลังการเข้าร่วมโครงการ ครูมีความสามารถในการจัดการเรียนรู้โดยเน้นการวิจัยเป็นฐานอยู่ในระดับปานกลาง

     4.  ผู้บริหาร ครูและผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในการนำรูปแบบไปใช้ มีความพึงพอใจต่อรูปแบบการพัฒนาครูเพื่อการจัดการเรียนรู้โดยเน้นการวิจัยเป็นฐานในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด

 

คำสำคัญ:  รูปแบบการพัฒนาครู  การจัดการเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน

 

Abstract

The purposes of this study were 1) to: study the statements, the problems and the needs about teachers development and teachers instruction, 2) create and check the quality of the teacher development model for research based  learning instruction, 3) implement and study the results of teacher development model, and 4) investigate the stakeholders’ satisfaction toward to the teacher development model. The data sources were the administrators, teachers and students from three primary schools in the lower north of Thailand, 2011 academic year. The research instruments included the tests, questionnaires, interviews, and focus group discussion. The quantity data were analyzed by mean and standard deviation. The quality data were analyzed by content analysis. The research results found that:

1. The teachers and the involved persons required the action training curriculum with various activities. They needed to be trained in a professional research based learning instruction and to be trained by research and instruction experts. 

2. The teacher development model for research-based learning instruction consisted of 6 steps: 1) identify the problem, 2) developing the teachers’ potential, 3) implementation, 4) supervision and reflection, 5) appreciation for the works, and 6) creating networks.

3. After implementation of teacher development model, it was found that the teachers’ performance on research based learning instruction were at the moderate level.     

     4. The administrators, teachers and involved persons were satisfied with the proposed model at the highest level.

 

Keywords: Teacher Development Model, Research-Based Learning Instruction


Keywords
รูปแบบการพัฒนาครูเพื่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน รูปแบบการพัฒนาครู การจัดการเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน Teacher Development Model, Research-Based Learning Instruction
Section
Research Articles

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
เอื้อมพร หลินเจริญ, Aumporn Lincharoen /. The Teacher Development Model for Research Based Learning Instruction / รูปแบบการพัฒนาครูเพื่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้การวิจัยเป็นฐาน. Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences), [S.l.], v. 9, n. 1, p. 120-136, apr. 2016. ISSN 2985-0231. Available at: <https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/1290>. Date accessed: 24 apr. 2024.