%A Panichsuay, Wichai %A Waiboonya, Sumon %A Suphkit, Pacharaporn %A Loungkeaw, Ratanaporn %D 2019 %T ผลของการใช้บทเรียน PISA ที่มีต่อความสามารถด้านทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ ของนักเรียนระดับประถมศึกษา %K %X      การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้บทเรียน PISA ที่มีต่อความสามารถด้านทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ ของนักเรียนระดับประถมศึกษา ประชากรเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ปีการศึกษา 2559 สุ่มกลุ่มตัวอย่างโดยการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) จากนักเรียน 12 โรงเรียน จำนวน 915 คน เป็นโรงเรียนในกรุงเทพมหานคร 6 โรงเรียน และโรงเรียนในส่วนภูมิภาค 6 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) บทเรียน PISA 2) คู่มือครูการใช้บทเรียน PISA เสริมการสอนคณิตศาสตร์ 3) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่ใช้บทเรียน PISA เสริมการเรียนคณิตศาสตร์ และ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของครูที่ใช้บทเรียน PISA เสริมการสอนคณิตศาสตร์นักเรียนในกลุ่มตัวอย่าง วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ Matched-Pairs Dependent t-test ค่าร้อยละ และค่าความถี่ ผลการวิจัยสรุปได้ ดังนี้ 1) ความสามารถด้านทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนหลังใช้บทเรียน PISA สูงกว่าก่อนใช้อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 2) นักเรียนส่วนใหญ่เห็นว่าบทเรียน PISA ที่ใช้เสริมการเรียนคณิตศาสตร์มีความน่าสนใจ และต้องการใช้บทเรียน PISA อีกในปีการศึกษาต่อไป 3) ครูผู้สอนคณิตศาสตร์นักเรียนในกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เห็นว่าบทเรียน PISA มีความน่าสนใจ ช่วยให้นักเรียนสามารถนำความรู้ และทักษะทางคณิตศาสตร์ไปใช้ประโยชน์ในชีวิตประจำวันได้มากขึ้น และเหมาะที่จะนำมาใช้เสริมการสอนคณิตศาสตร์ทุกชั้นเรียนในระดับประถมศึกษา คำสำคัญ: บทเรียน PISA  ทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์      The purpose of this study is to discover the effects of applying Pisa Lesson on the mathematical process skills elementary students. The participants of the study were Grade 4 students in Academic Year 2016. Purposive sampling was employed to 915 students from 12 schools, 6 school in Bangkok and the other 6 in the regional part. The research instruments were: 1) PISA Lesson; 2) Manual of applying PISA Lesson in teaching mathematics; 3) a survey of students’ opinions on using PISA Lesson in learning mathematics; and 4) a survey of teachers’ opinions on using PISA Lesson in teaching mathematics to the sample group of students. The data analysis employed matched-pairs dependent t-test, percentage, and frequency. The results of the studies were found as follows: 1) the mathematical process skills of the students who have used PISA lesson were significantly higher (0.05); 2) most of the students agreed that PISA lesson applying in mathematics was interesting and desired to study mathematics with PISA lesson in the next academic year; and 3) most of the teachers who used PISA lesson in their teaching mathematics agreed that is was interesting and helped students be able to apply mathematical skills into daily life better, and it should be applied into teaching mathematics in every primary grade. Keywords: PISA Lesson, Mathematical Process Skills %U https://www.journal.nu.ac.th/JCDR/article/view/Vol-12-No-3-2019-133-160 %J Journal of Community Development Research (Humanities and Social Sciences) %0 Journal Article %R 10.14456/jcdr-hs.2019.30 %P 133-160%V 12 %N 3 %@ 2985-0231 %8 2019-07-10